Duurzaamheid en klassieke auto’s. Gaat dat wel samen ?

Sinds de wetenschap aannemelijk heeft gemaakt dat de wereldwijde klimaatverandering versnelt door de activiteiten van de mens, wordt er in onze samenleving steeds meer aandacht besteed aan duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Helemaal prima! We hebben namelijk maar 1 ruimteschip aarde en die moet wel bewoonbaar blijven voor toekomstige generaties mens en dier!

Ik krijg zo nu en dan de vraag of onze klassieke kever of bus wel in dat duurzaamheidsplaatje past? Ik denk van wel en leg u op deze pagina graag uit waarom. Ik begin met de samenvatting:

  • De auto is al geproduceerd en wordt gekoesterd door de liefhebber.
  • Zorg voor een goede conditie van uw klassieker door tijdig en volledig onderhoud, zodat de auto het best presteert.
  • Voer verbeteringen in de techniek door en bespaar brandstof.
  • Kies voor een zuivere brandstof om de emissies te verlagen.
  • Geniet met mate van uw klassieke auto en rijdt niet onnodig veel om de emissies te beperken.
  • Leg de CO2 emissie vast door bomen te (laten) planten.

Lees hieronder verder voor meer informatie.

De auto is er al.

Het ligt misschien voor de hand om te zeggen, maar onze klassieker is al een keer geproduceerd. Het feit dat de auto bestaat kost geen energie en stoot geen emissies uit. Het bezit en het koesteren ervan levert veel mensen plezier op. Zelfs al zonder ermee te rijden! Want het delen van de hobby met andere enthousiastelingen tijdens een bijeenkomst of via een online forum geeft al plezier en een sociaal netwerk. Plezier draagt bij aan de mentale gezondheid van de mens. Daar heeft het milieu misschien niet direct iets aan, maar het is toch belangrijk om aandacht voor te hebben.

Maar de uitstoot van de motor als ermee gereden wordt? Die is toch veel meer dan van moderne auto’s?

Ja, de autotechniek (motorentechniek in het bijzonder) van de vorige eeuw is minder efficiënt dan de sindsdien doorontwikkelde techniek. Dus het brandstofverbruik van de klassieke auto zal in verhouding wat hoger liggen. Daar staat tegenover dat de meeste klassiekers een lager gewicht hebben in vergelijking met moderne auto’s wat het relatieve brandstofverbruik weer verlaagd. Het is hoe dan ook belangrijk dat de motor goed onderhouden wordt en correct is afgesteld. De motor draait dan op zijn best, verbruikt het minste brandstof en stoot dan het minimum aan schadelijke stoffen uit.

In de praktijk zie ik helaas regelmatig slecht onderhouden motoren. Bijvoorbeeld verkeerd afgestelde kleppen, ontregelde carburateurs en defecte of zelfs verwijderde thermostaten. Zo’n motor draait dan bijvoorbeeld onregelmatig, komt niet of té langzaam op bedrijfstemperatuur, of loopt juist te warm door een slecht afgesteld brandstof/luchtmengsel. De gevolgen zijn onder andere toenemende motorslijtage, verhoogd brandstofverbruik en daardoor een onnodige toename van schadelijke emissies.

Om zo minimaal mogelijk milieubelastend te zijn is het belangrijk om te zorgen voor:

  • Goed onderhoud (op het juiste moment en volledig).
  • Correct functioneren van alle componenten van de motor. Bijvoorbeeld zo’n thermostaat, die werd door de fabriek niet voor niets gemonteerd!

Overweeg verbeteringen door toepassing van moderne(re) technieken.

Door de motor te ‘moderniseren’ met nieuwe(re) technieken is er winst te behalen voor milieu en portemonnee. Overweeg bijvoorbeeld de montage van een elektronisch geregelde ontsteking. Hierdoor wordt de ontsteking geoptimaliseerd en kan er tevens op onderhoudskosten bespaard worden. Er hoeven daarna namelijk geen contactpunten en condensator meer vervangen en afgesteld te worden en de motor wordt minder storingsgevoelig. Het is goed mogelijk om dergelijke verbeteringen aan te brengen zonder afbreuk te doen aan de authentieke uitstraling van de auto.

Klassieke auto’s rijden minder kilometers

Over het algemeen worden klassieke auto’s niet gebruikt voor het afleggen van veel kilometers. De ritjes op een zomerse dag of naar een oldtimer meeting vallen in het niets bij de enorme hoeveelheid kilometers die dagelijks worden afgelegd door moderne auto’s in het zakelijke en woon-werk verkeer. Het CBS meldt dat hoe ouder de auto is, hoe minder kilometers ermee gereden wordt. Uit de publicatie over 2023 blijkt dat klassiekers (auto’s van 40 jaar en ouder) gemiddeld 1900 km per jaar reden. Dat is ongeveer een tiende van wat auto’s van 1 jaar oud gemiddeld reden (19100 kilometer) (bron: Centraal Bureau voor de Statistiek, 2024).

Kan het beter?

Ja, dat denk ik wel. Lees verder voor een paar suggesties.

Overweeg een duurzame(re) brandstof te gebruiken.

De ontwikkelingen op het gebied van duurzame brandstoffen gaan door. Duurzame(re) brandstoffen zijn brandstoffen die (deels) uit hernieuwbare bronnen worden gewonnen of zuiverder van samenstelling zijn. Daarnaast is bekend dat veel klassieke motoren niet zo goed overweg kunnen met brandstoffen met een hoog percentage ethanol. Ethanol kan uit hernieuwbare bronnen gemaakt worden, maar het kan ook de oorzaak zijn van problemen bij klassieke auto’s zoals corrosie in het brandstofsysteem en slangen die sneller verouderen met als gevolg een groter risico op brand.

Gelukkig is er Ecomaxx brandstof. Deze alkylaatbenzine bevat geen ethanol, is minimaal 3 jaar houdbaar en is zo goed als vrij van schadelijke componenten zoals benzeen, tolueen en olefinen (bron: Ecomaxx, 2023). Hierdoor verloopt de verbranding veel schoner en ontstaan er minder schadelijke emissies. Dat is directe winst voor mens en milieu! Indirect worden kostbare reparaties aan het brandstofsysteem (reparaties die materiaal en dus grondstoffen en energie kosten) vermeden. Ecomaxx vindt u in onze webshop!

Overweeg het vastleggen van CO2 met bomen!

Eén van de aspecten die een rol spelen bij klimaatverandering is de enorme ontbossing die in de afgelopen eeuw heeft plaatsgevonden. Bomen hebben (het broeikasgas) CO2 nodig om te groeien. Ze halen CO2 uit de atmosfeer en houden dat vervolgens vast in hun stam en takken.

Door de wereldwijde afname van bosgebieden neemt ook de opname van CO2 uit de atmosfeer af. Jaarlijks neemt één hectare bos namelijk ongeveer 10 ton CO2 op (bron: Staatsbosbeheer, 2023). Sinds 1990 is er wereldwijd echter 178 miljoen hectare bos verdwenen (bron: de Raad van de EU en de Europese Raad, 2023). Of anders gezegd wordt er sinds 1990 jaarlijks 1780 miljoen ton CO2 minder uit de atmosfeer opgenomen. Hiermee wordt duidelijk dat ontbossing geen positieve ontwikkeling is geweest!

Maar tegen ontbossing kunnen we iets doen! Namelijk door het planten van bomen. Mulder Classic Parts levert daar graag een concrete bijdrage aan. Voor elke motor die wij reviseren (oftewel in nieuwstaat terugbrengen) doneren we 4 bomen aan projecten die door Trees for All worden beheerd. Deze bomen onttrekken CO2 uit de lucht wat jaarlijks overeenkomt met 2000 gereden kilometers!

Als wij uw motor reviseren (of u koopt van ons een gereviseerde motor uit voorraad), dan ontvangt u een certificaat als bewijs dat de bomen daadwerkelijk geplant worden door Trees for All.

Trees for All is een CBF en ANBI gecertificeerde organisatie en plant bomen in projecten in binnen- en buitenland. Het doel van de organisatie is naast CO2-vastlegging het vergroten van biodiversiteit en het creëren van een betere leefomgeving (klik hier voor meer informatie over Trees for All).

Als uw klassieker geen motorrevisie nodig heeft, dan kunt u natuurlijk óók CO2 vastleggen door zelf bomen te doneren!

Modellen

Naast een uitgebreid assortiment voor de VW Kever, leveren we vanuit ons magazijn in Zuidland ook onderdelen voor VW Bus (T1, T2, T3), VW-Karmann-Ghia, VW 1500/1600 (type 3), VW 411/412 (type 4), Buggy, VW 181 (Kübel) en VW-Porsche 914.

Kever

Bus T1

Bus T2

Bus T3

Karmann Ghia

Type 3

Type 4

Type 181

VW Porsche 914

Interesse in onze producten?

Bekijk al onze producten in onze webshop.
Door op de onderstaande button te klikken.